Thursday, October 29, 2009

BIODATA PENULIS








Nama Penulis ialah Md Zaki bin Abd Manan dilahirkan di Suak Petai Manong, Perak pada 28.6.1949, Beliau dibesarkan di Bukit Berapit Kuala Kenas Kuala Kangsar Perak dari kampong yang terpencil serta keluarga petani, Beliau berpendididikan di sekolah Melayu, Sekolah Kebangsaan Kuala Kenas, Sekolah Kebangsaan Manong, Clifford School Kuala Kangsar, Sekolah Izzuddin Shah, Ipoh, Kolej Islam Petaling Jaya, UKM, University Of London sehingga ke Ijazah M Phil.

Beliau aktif didalam bidang sukan, olahraga dan persatuan dan berminat didalam penulisan tentang isu semasa, muamalat, politik dan pengurusan. Beliau juga terlibat dengan ceramah-ceramah di Radio Televisyen dan dimajlis-majlis anjuran jabatan kerajaan dan bukan kerajaan. Dalam tempoh perkhidmatan beliau diberi kepercayaan memegang beberapa jawatan dalam persatuan , badan-badan dan mewakili pihak Pekerja dalam Majlis Bersama Jabatan.

Beliau berpengalaman bertugas sebagai pegawai hal ehwal Islam di JAKIM, Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan dan JAKIM Sabah dan Intitut Latihan Islam Malaysia. Sekarang beliau telah pun bersara dari perkhidmatan kerajaan ( sejak pada tahun 2004).


Beliau pernah dilantik sebagai penyelaras tarbiah di koperasi Muslimin Malaysia Bhd. dan Penasihat Syarie di Muamalah Financial Consulting Sdn Bhd, Beliau sekarang dilantik sebagai Pengerusi, Koperasi Muslimin Wilayah Persekutuan, Setiausaha, Yayasan Muslimin Malaysia, Jawatankuasa Masjid alTaqwa dan Imam Juru nikah Kariyah Taman Tun Dr Ismalil Damansara Kuala Lumpur.

No comments:

Post a Comment